Ett med hästen

Jag har precis påbörjat en 230 sidor lång bok, skriven av Sally Swift. Den innehåller bland annat; Hur man genom att lära sig behärska den egna anatomin, sätta sig in i hästens psykologi, utveckla känsla och fantasi kan nå helhetsupplevelsen i ridningen: att bli ett med hästen. Precis vad jag vill åstadkomma, att bli ett med hästen och i detta fall hästen jag tar hand om ett par dagar i veckan som ni hädanefter kommer att få se mycket av. 
 
Hästar står mig väldigt nära och har gjort så länge jag kan minnas och innan det. Sedan jag var ynka 9 månader gammal satt jag på första hästen och vad jag vet så har jag varit fast sedan dess. Vad jag fastnade i, kan jag nog rabbla upp i åratal och skriva böcker om, om jag hade tiden. Men jag vet att jag finner ett helt annat lugn, och en psykiskt kontakt med de stora fyrbenta. De ger mig någonting som man inte kan ta på, utan bara känna i kroppen och själen. Enligt min tro, är vi ett med hästen sedan långt tillbaka, men vi har missbrukat förtroendet grovt med tiden. Turen på hästarnas sida har kommit, när vi insett att vi bör ge tillbaka det vi en gång fått av dem. Där kliver Natural Horsemanship in och tar både oss ryttare och hästar med storm och visar oss hur vi egentligen bör kommunicera med varandra. Mer om Natural Horsemanship kan du läsa om här. Det handlar om att förstå sig på hästen, inte förändra hästen. Hästen är den den är, och vi är dem vi är. Vi har förmågan att sätta oss in i en annan situation är vår egen, och där bör vi ta kraften och lägga den energin hos hästen och läsa av, för att tillslut finna en kontakt och kunna sammarbeta tillsammans.

På bilden nedan ser ni ett exempel på tillit, lydnad och respekt. Det här är en grund för allt och alla, och det är bland det roligaste och häftigaste som finns. Här får ni ett scenario: Du och hästen går jämte varandra, med grimma och grimskaft, så du håller alltså i hästen så att den ej kan springa iväg om den så ville. Du stannar upp, och hästen stannar precis när du stannar. Du fortsätter att lunka framåt och hästen likaså. Du går både åt höger och vänster och dirigerar med armarna lugnt och försiktigt för att hästen skall läsa av dig lättare. Knäpp loss grimskaftet och fortsätt i samma mönster ett tag, och öka takten och börja springa. Känn endorfinerna när hästen bredvid/bakom dig, börjar lätta på stegen och travar efter dig. Den, kan jag tala om för er, är oslagbar när du är på jakt efter att bli ett med din häst.
 
Det jag vill komma fram till är att tvinga/pressa inte fram någonting av din häst. Det kommer när det kommer, bara du gör rätt och vet vad du vill. Se dig själv i spegeln, granska dig själv från djupet, förändra det du är kapabel till och låt hästen vara. Nyckeln till allt är tålamod, ha tålamod och känsla, så klickar ni om ni är ämnade för varandra. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback