Familjens Golden-Boy

Efter gårdagens match kan man ju inte vara annat än nöjd. Jag känner lycka, och allt som hör därtill. Då första målet trillade in efter 6:36 i första perioden. Och målskytt var, Martin. Min Martin. Jag kan inte beskriva känslorna som flög in och ut. Jag var allt annat är kontaktbar. Det händer inte allt för ofta att han blir intervjuad och hörd men, se nedan.

Martin Sevc gjorde det viktiga 1-0-målet mot Djurgården efter en individuell prestation och ett skott som målvakten inte såg.
- Jag såg en öppning i mitten och att det var någon som skymde, det lönar sig att skjuta, sa Sevc.

Det märks att det närmar sig slutet på serien för slutspelstider, för det är Martin Sevc´s tider det!
- Han kom till FBK första gången i januari 2006 och vann SM-guld.
- Andra gången han spelade i FBK var 2009 och det blev SM-guld.
- Förra säsongen spelade han hela serien och vann sedan SM-guld nr. 3.
FBK´s egen "golden boy"!

- Jag ser inte ända fram till slutspelet ännu, det är fortfarande tight i tabellen och det gäller att vi vinner några matcher till först innan vi kan titta på slutspelet, säger han.

Mot Djurgården öppnade han målskyttet redan efter 6:36 i första perioden. Han stod vid blålinjen på vänstra sidan när en motståndare gick emot honom. Sevc fintade DIF-spelaren och bröt in mot mål.
- Det blev öppet i mitten och jag såg att någon skymde framför mål så jag sköt.
Pucken for förbi täckande Rickard Wallin och smet in mellan arm och kropp på klubbsidan på DIF-målvakten Gustaf Wesslau som inte hann reagera.
- Det var inget märkvärdigt skott men behöver inte vara så hårt när någon skymmer.

FBK vann en ganska enkel och klar seger mot ett svagt Djurgården.
- Men alltid skönt att vinna!, log Sevc som var ytterst nära att bli tvåmålsskytt när han rammade kryssribban i powerplay med ett fräsande slagskott.
- Jag såg att målvakten hade svårt med sin sidledsförflyttning men pucken gick i ramen.

FBK-backen hade en tung höst med dålig ork, sämre tajming i sitt spel och han drog på sig en hel del onödiga utvisningar.
- Jag var långt efter rent fysiskt efter min knäoperation i somras, förklarade han.
- Jag spelade ingen träningsmatch på försäsongen och när serien kom igång hade jag ingen ork, blev fort trött. 

Men nu är det Martin Sevc-tider, alldeles lagom till att slutspelet börjar närma sig. Den tuffe tjecken trivs bäst när det är tätt, tufft och grinigt.
- Det har känts väldigt bra ju de senaste matcherna, jag har orkat åka mer skridsko.
Då ska ni veta att han trots sin, enligt egen utsago, dåliga ork har klart mest istid i laget sett över hela säsongen. Han snittar runt 23 minuter per match.

Hans kontrakt med FBK går ut efter denna säsong men han öppnar för en fortsättning.
- Jag och min familj trivs väldigt bra här och har en del vänner och stannar gärna längre. Men jag vet inte än om Thomas (Rundqvist, sportchef i FBK) vill ha mig kvar, skojade han.

# Är KHL intressant för dig, finns ju stora pengar att tjäna där?
- Pengarna är inte det viktigaste nu när jag har familj, vi måste trivas också. Därborta är man borta en hel vecka i stöten och det är svårare att få vänner och att ha något roligt att göra utanför ishockeyn, sa 30-åringen som har sambo och ett barn på 16 månader.
- Men jag har inte bråttom att ta ett beslut om kontrakt, jag kan vänta tills säsongen är över.

Frågan är om "Mr 100%" då sitter och putsar på sin fjärde SM-guldmedalj med FBK eller inte? Han vet ju inte hur det är att misslyckas i ett svensk slutspel än...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback