- Martin Sevc.

Jag har ju som sagt lovat att skriva om Martins straff. Så nu gör jag det.

I lördags mötte vi HV71, även kallade Hiv 71. Matchen i sig var som den skulle. Dock var vi i underläge. Men hela ståplats armar lyftes mot taket. Vi hyllade spelarna. Vi kämpade för att det skulle ordna sig.
När andra perioden var slut, så fanns en viss Daniel Rahimi på plats bredvid Martin. Han retade upp och provocerade honom, tillslut fick Martin nog och skrek "Din jävla Zigenare" till Daniel. Detta visste då ingen om. Så när 3 perioden kom så ropade dom upp att nummer 55 Martin Sevc, fick matchstraff. Jag, som var helt borta. Skrek för kung och fosterland att domarna var det ena och det andra. Och ja, ni förstår vart jag vill komma med det.. Matchen kom mot sitt slut, det blev 1-5. Vill inte gå in på hur jag känner inför siffrorna... 

Kvällen var under spänning, varför fick han matchstraff? Vad händer? Snälla, kan någon förklara? Tillslut fick jag reda på kommentaren Martin skrikit till Daniel. Jag tänkte bara, vilken töntig sak! För jag tänkte inte på att det var rasistiskt sagt eller något i den stilen. Men sen kom söndagen, alla hoppade på Martin. På mig. Facebook var bombat med kommentarer om honom. Det gjorde så ont i mig att läsa. Det gjorde så ont i mig när media drog igång diskussioner om fängelse, hårda straff, höga böter. You name it. Dagen gick, jag slängde ur mig det ena och det andra om folk i min omgivning. Det skapades en grupp som stöd till honom, jag var självklart med i den. Stöttar honom till slutet. Men sen media... Jag kunde inte förstå. Hur kan media göra såhär mot honom? Han är en människa för gudsskull. Han har känslor. Det finns folk som älskar honom, som också har känslor. Media är riktiga svin! 

Tillslut kom straffet, avstängd från 2 matcher och 20.00 i böter. För hårt straff, vi behöver Martin. Det gör vi verkligen. Han är så stark, som orkar hålla sig kvar efter alla påhopp han har fått stå ut med. Jag skulle ta all skit för hans skulle. Absolut. Men alla svin gav honom skiten. Jag kanske borde säga det att jag tycker absolut inte att det var rätt sagt av honom, men det var då fan inte nödvändigt att göra det såhär stort. För så stort är det inte. Då det finns så många andra utändska spelare, t.ex Martin. Som får höra det ena och det andra ute på planen. Men som domarna endra skiter i eller inte hör. Vad vet jag, som står på ståplats och skriker med mitt hjärta för att visa min kärlek. Min kärlek till Färjestad, och Martin. Men som sagt, det var såhär det såg ut. Jag har så mycket mer att säga, men det gör ont att prata om honom när jag vet vad han har fått stå ut med! 

Jag är inte stolt över vad jag sa och ordvalet kanske inte var det bästa, men jag får som utländsk spelare höra både det ena och det andra där ute på isen och det fanns sådana kommentarer även den här gången. -Martin Sevc.

Men han är stark han den där femtiofemman, Min Martin. Min ögonsten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback